دفتر بسیج دانشجویی شهرستان اسکو

پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانشجویی شهرستان اسکو-استان آ.شرقی

دفتر بسیج دانشجویی شهرستان اسکو

پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانشجویی شهرستان اسکو-استان آ.شرقی

وبلاگ رسمی بسیج دانشجویی شهرستان اسکو

پیوندها

حیات طیبه ...............

جمعه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۲، ۰۷:۴۱ ب.ظ
افسران -  حیات طیبه ...............





حیات طیبه؟

" مَنْ عَمِلَ صلِحاً مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسنِ مَا کانُوا یَعْمَلُونَ‏‏"
هر کس عمل صالح انجام دهد در حالی که مومن است، خواه مرد باشد یا زن، به او حیات پاکیزه می بخشیم و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام دادند، خواهیم داد
سوره انفال ایه 97

تعبیر حیات طیبه فقط یک بار در قران امده است ان هم در سوره ی انفال ایه ی 97.
همان طور که در ایه ذکر شده است عمل صالح و ایمان به خدا دو رکن اصلی برای رسیدن به این نعمت هستند و این دو مفهوم بار ها در قران کریم در کنار هم ذکر شده اند ولی اگر بخواهیم در باره ی عمل صالح توضیح دهیم خود مفهوم بسیار گسترده ای دارد و تمام فعالیت های سازنده در عرصه های علمی،فرهنگی،سیاسی،نظامی را شامل می شود .
مفسران قران کریم با اتفسیر ایات و برسی احادیث مختلف این پنج مصداق را بیانکرده اند :

الف_قناعت و رضا دادن به مصیبت (در نهج البلاغه امده است که از امام علی (ع) پرسیدند :منظور از ایه ی "فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طیِّبَةً" چیست ؟ حضرت فرمودند:قناعت.)
ب_رزق روزانه
ج_عبادت توام با روزی حلال
د_توفیق بر اطاعت از فرمان خدا
ه_روزی حلال


البته می توان گفت جامع ترین تعبیر حیات طیبه همان: «رضا و خشنودی از آنچه خدا داده است» تفسیر شده که آن هم با قناعت قریب الافق است.البته این بدان معنا نیست که رسیدن به نعمت حیات طیبه محدودیت هایی را در پی دارد چرا که اگر تمام هستی را به انسان بدهند ولی باز هم روح قناعت در وجودش نباشد و روحش به حرص و طمع الوده باشد هر گز سیری نمی پذیرد.

از تعابیر دیگر این ایه می توان به تفسیر گران ایت الله طباطبایی اشاره کرد که این عالم بزرگ می فرماید

علامه طباطبایی در تفسیر گران سنگ المیزان چنین گفته است: «در جملة ... فَلَنُحیِینَّهُ حَیاةً طیّبةً» حیات، به معنای جان بخشیدن به چیزی و افاضه حیات به آن است. پس لفظ این جمله با صراحت دلالت دارد بر این که خدای تعالی مومنی را که عمل صالح کند به حیات جدیدی غیر آن حیاتی که به دیگران نیز داده زنده می کند و مقصود این نیست که حیاتش را تغییر می دهد، مثلا حیات خبیث او را مبدل به حیات طیبی می کند که اصل حیات همان حیات عمومی باشد و صفتش را تغییر دهد، زیرا اگر مقصود این بود کافی بود که بفرماید: «ما حیات او را طیب می کنیم» ولی این طور نفرمود، بلکه فرمود: «ما او را به حیاتی طیب زنده می سازیم.»لذا روشن می شود که حیات طیب در این دنیا آشکار است. یعنی، خدای تعالی حیاتی ابتدائی و جداگانه و جدید به او افاضه می فرماید. و این آیه با آیة 122 سورة مبارکة‌انعام روشن و تبیین خواهد شد که می فرماید: «اَوَمَن کانَ مَیتاً فَاَحیَیناهُ وَ جَعَلنا لَهُ نوراً یمشی به فی الناس...؛ آیا کسی که مرده بود و ما او را زنده کردیم و نوری برایش قرار دادیم که با آن در میان مردم آمد و شد می کند مثل کسی است که...»
قطعا نوری که در ایه ی شریفه ی سوره ی انعام به ان اشاره شده است نور علمی است که خداوند تبارک و تعالا به انسان عطا می کند تا به وسیله ی ان اشیائ و تمام مخلوقات این هستی را به صورت واقعی شان مشاهده کند
و این مجموعه اعمال را که بشریت در طول حیات خویش برای رسیدن به اهداف خود انجام داده است را به دو دسته تقسیم می کند که یکی حق و باقی و دیگری باطل و فانی هستند
حیات طیبه همان حیات پاکیست که از وجود هر گونه ظلم و استکبار و بی عدالتی در امام باشد همان شیوه ی زندگی اسلامی است که دوستی تعاون و همکاری در ان جای دارد به مانند چشمه ی زلالی است که روح الوده به گناه انسان را پاک کند

باشد که خداوند نعمتش را بر ما افزون کند و در راه رسیدن به حیات پاکی که بشارت داده است یاری نماید
الهم عجل ولیک الفرج
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۱۶
مدیر وبلاگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی