دفتر بسیج دانشجویی شهرستان اسکو

پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانشجویی شهرستان اسکو-استان آ.شرقی

دفتر بسیج دانشجویی شهرستان اسکو

پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانشجویی شهرستان اسکو-استان آ.شرقی

وبلاگ رسمی بسیج دانشجویی شهرستان اسکو

پیوندها

دوره آموزش مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) ۹۳

پنجشنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۳، ۱۰:۵۴ ب.ظ

آموزش مبانی اندیشه اسلامی ( طرح ولایت )

آنچه من را به این مجموعه آموزشی و فرهنگی (طرح ولایت) دلبسته و معتقد می کند ؛  این است که در این جا آمیزه ای از علم،ایمان،تفکر و عاطفه مشاهده می شود…

امام خامنه ای (مدظله العالی)


فهرست مطالب:

مقدمه
معرفی دوره
مبانی ۱ : درآمدی بر معرفت شناسی و مبانی معرفت دینی
مبانی ۲ : خداشناسی فلسفی
مبانی ۳ : انسان ، راه  و راهنماشناسی
مبانی ۴ : فلسفه اخلاق
مبانی ۵ :‌ فلسفه حقوق
مبانی ۶ : فلسفه سیاست
نحوه ثبت نام
شرایط داوطلبین
مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام

 

مقدمه :

رحمت خدا بر آن کس که بداند از کجا آمده است، در کجا به سرمی برد و به کجا ره می سپرد.

امام علی(ع)

داستان از آن جایی آغاز می شود که انسان همیشه پرسش هایی دارد و از خود می پرسد که معنای زند گی چیست؟ چرا و از کجا آمده ام؟ که هستم… اگر باید به زودی به نیستی برگردم، ساختن جسم و جان خودم بر وفق یک ایده آل نیک و حقیقی چه سودی دارد؟ جهانی که در آن و با آن می زیم از کجا پدید آمده و به کجا می رویم آخر؟  ما تا به حال چندین و چند بار با این سوالات مواجه شده ایم! آیا واقعا خدایی وجود دارد؟ آیا واقعا پیامبری وجود داشته است و چرا ما باید پس از۱۴قرن باز هم صحبت های او را بپذیریم؟ حکومت حق کیست؟ مشروعیت ولی فقیه از چیست؟ آیا اسلام با دموکراسی قابل جمع است؟ و مجموعه ای از این سوالات که تا به حال با آنها برخورد کردید.
و سوالی اساسی تر که همگان را متوجه خود می کند این است که بدانند در کدام راه قدم گذاشته اند! و زندگیشان را صرف چه کرده اند؟ و قرار است در جامعه چه نقشی را ایفا کنند؟ و راهی که قرار است طی کنند در چه مختصاتی است و به چه منزلی ختم می شود؟
ولی باید گفت که راه روشن است!آرمان ما “ایجاد حکومت بزرگ اسلامی ” است و این حکومت نیاز به انسانهای بزرگی دارد که توانسته اند خود را برای این امر مهم مهیا نمایند. پس هدف ما پرورش کارگزاران حکومت بزرگ اسلامی است و ” این شدنی است”.
اولین گام در این مسیر،تربیت نیروی همطراز انقلاب اسلامی است، عنصر همطراز انقلاب اسلامی آن عنصر پاک نهادی است که هر وقت و هرجا و به هر گونه که لازم باشد، توانایی پاسخگویی به نیازهای انقلاب اسلامی را داراست.
شناخت آرمان و ضرورت بازتعریف نسبت خودمان با آن و نیاز به تبیین مباحث و سوالات فوق : سازمان بسیج دانشجویی را بر آن داشت تا با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و تحت نظارت استاد فرزانه حضرت آیت ا… مصباح یزدی، دوره ای را با نام “آموزش مبانی  اندیشه اسلامی (طرح ولایت) ” در دو سطح استانی و کشوری طراحی و اجرا نماید.

معرفی دوره :

این دوره از سال ۱۳۷۵ تا کنون همه ساله در تابستان برگزار شده و دوره استانی حدوداَ ۱۰ روز و دوره کشوری حدوداَ ۴۵ روز طول می کشد و در آن ۶ مبحث بنیادین معرفتی ارائه می شود .
در کنار مباحث آموزشی جلسات اخلاقی و تربیتی و جلسات سخنرانی پیرامون مباحث فرهنگی ، بصیرتی و تشکیلاتی با حضور اساتید مطرح کشوری برگزار می گردد.
با توجه به کمبود ظرفیت این دوره ، از دانشجویان علاقمند و مستعد بر اساس آزمون کتبی و سایر مراحل گزینشی دعوت به عمل می آید .
پس از پایان دوره ها انتظار می رود دانش آموختگان به عنوان سرگروه یا مربی حلقه های صالحین دانشگاه ها و مساجد و…. در راستای تبیین مباحث اسلامی و نشر آن حضور مؤثری داشته باشند .
به شکرانه در این طرح خدایی
ولایت را ببین با آشنایی
بر این طرح ولایت خوش بیاندیش
که یابی عطر و بوی کربلایی

معرفی محتوای آموزشی دوره های طرح ولایت

مبانی ۱ : درآمدی بر معرفت شناسی و مبانی معرفت دینی

از اساسی ترین پرسش های فراروی انسان معاصر ، نحوه معرفت وی به دین و اعتبار این معرفت هاست . بر این اساس لازم است که در ابتدا به تبیین بنیادی ترین مباحث معرفت شناسی ، نظیر امکان معرفت یقینی و انواع آن ، ارزش شناخت ، بررسی نسبی گرایی معرفت شناختی و … پرداخت ، سپس مباحث معرفت شناختی دیگری نظیر تعارض معرفت های دینی با دیگر شناخت های بشری ، برداشت های مختلف از متون دینی ، پلورالیسم و تغییر و تحول معرفت دینی را مورد بررسی قرار می گیرد .

مبانی ۲ : خداشناسی فلسفی

پس از بررسی مبانی معرفت شناسی نوبت به بررسی آموزه های بنیادی دین می رسد . بنیادی ترین آموزه اسلام ، خداشناسی است . زیرا تمامی افکار ها و رفتارهای انسانی بر اساس اعتقاد یا عدم اعتقاد به این اصل شکل می گیرد . از آن جا که روش تحقیق در مسائل این بحث عمدتا عقلی است ، به این خاطر آشنایی با برخی مبانی هستی شناختی به روش فلسفی در محدوه مورد نیاز خداشناسی ، امری ضروری به نظر می رسد پس از این امر می توان به اثبات وجود خدای متعال ، توحید ، کمال مطلق  و برخی دیگر از مهمترین صفات الهی نظیر علم ، قدرت ، خالقیت ، حکمت و مسائل مرتبط با آن مانند هدف آفرینش و جبر و اختیار ، پرداخت .

مبانی ۳ : انسان ، راه  و راهنماشناسی

پس از شناخت خداوند متعال غالب آموزه های دینی به گونه ای مبتنی بر مباحث انسان شناسی است . هر انسانی از خود می پرسد ، من که هستم ؟ چرا و از کجا آمده ام ؟ با توجه به شرور ، رنج ها ، ناکامی ها و ناملایمات موجود در زندگی ، توجیهی برای ادامه زندگی و ارزش قائل شدن برای آن وجود دارد ؟ آیا مرگ پایان راه است و اگر نه ، به کجا خواهم رفت ؟ آیا آمدن من به این دنیا هدف خاصی را که به زندگی معنا ببخشد ، دنبال می کند ، این هدف چیست و راه رسیدن به آن چگونه است ؟ پاسخ این سؤالات مبتنی بر مباحثی نظیر شناخت انسان و ابعاد وجودی وی ، چیستی کمال و راه رسیدن انسان به کمال مطلوب است . هنگامی که در پرتو این شناخت ها ، نیاز انسان به آموزه های ” وحیانی ” مشخص شد ، پاسخ خود را می یابد .
در درس انسان ، راه و راهنماشناسی ، به مهمترین مباحث بنیادین و اعتقادی اسلام در باب انسان ( جایگاه انسان در نظام آفرینش ، فلسفه آفرینش انسان و معنای زندگی ) وحی ، نبوت ، قرآن شناسی ، خاتمیت ،‌ امامت و مهدویت و پاسخ به جدیدترین شبهات مرتبط می پردازد .

مبانی ۴ : فلسفه اخلاق

دانش اخلاق دانشی است که از ارزش ( خوب و بد بودن ) صفات و رفتارهای اختیاری انسان و لازم بودن ( باید و نباید ) آنها برای انسان سخن می گوید و می تواند در راه سعادت بشری بسیار سودمند باشد ؛ اما سؤالاتی وجود دارد که در دانش اخلاق پاسخ خود را نمی یابد . کلماتی نظیر خوب و بد ، باید و نباید ، دقیقاً چه معنایی دارند ؟ ایا قواعد اخلاقی را می توان مانند قوانین فیزیکی یا هندسی اثبات کرد ؟ آیا اخلاق مطلق است یا نسبی ؟ و …
عدم پاسخ به این سؤالات موجب تردید در صحت داوری های خود و انتخاب هایمان می شود . از سوی دیگر برای پاسخ به پرسش های فوق ، مکاتب گوناگونی ارائه شده است که هریک ، موجب بروز ارزش های نوظهوری در عرصه اخلاق ، نظیر امانیسم ، لیبرالیسم ، تساهل و تسامح ، اباحی گری و … شده اند .
درس فلسفه اخلاق ، برای آشنایی با چهارچوب کلی مکتب اخلاقی اسلام و یافتن ملاک ارزش اخلاقی و داوری درباره دیگر مکاتب اخلاقی ، ارائه می گردد .

مبانی ۵ :‌ فلسفه حقوق

وجود اختلاف ناشی از اختیار و منفعت طلبی انسان از یک سو و تعارض منافع و محدودیت امکانات و منابع از سوی دیگر ، زندگی اجتماعی بشر را تهدید می کند . بنابراین وجود قواعد حقوقی در هر جامعه به منظور تعیین حق و تکلیف هر انسان و ایجاد ساز و کارهای پاداش و مجازات به منزله ضمانت اجرا و … ضروری به نظر می رسد . اما سخن گفتن از حقوق بدون پاسخ دادن به پرسش های اساسی درباره آن ، قابل پذیرش و منطقی نیست . آیا حقوق ، ناشی از طبیعت انسان و عقل سلیم اوست ؟ یا آنکه از اراده دولت و خواسته مردم سرچشمه می گیرد ؟ یا این که منشا همه نیازمندی حقوق و ریشه ارزشمندی هر باید و نبایدی خواست خدای متعال است ؟
درس فلسفه حقوق ، در راستای پاسخگویی به سؤالات فوق ، به بررسی اجمالی مهمترین مکاتب حقوقی می پردازد و تبیین نظام حقوقی اسلام و پاسخ به برخی از مهمترین شبهات درباره نظام حقوقی اسلام نظیر : فمنیسم و منزلت حقوق زن در اسلام ، اصول و مبانی حقوق بشر و فلسفه مجازات را بر عهده دارد .

مبانی ۶ : فلسفه سیاست

در جهان معاصر ، حکومت ها سیطره خود را بر همه انسان ها گسترده اند . هر حکومتی خواه نا خواه بر اصولی استوار است و می کوشد به نحوی مشروعیت و حقانیت خود را توجیه و شهروندان جامعه خود را اقناع کند .بر این اساس نظریه پردازان سیاسی با گونه شناسی حکومت ها در صدد معرفی بهترین نوع حکومت بوده اند . از سوی دیگر دین اسلام مدعی جاودانگی است . بر این اساس بررسی این که آیا دین ، حق دخالت در مسائل این جهان به ویژه مسائل مربوط به امور اجتماعی و سیاسی را دارد یا نه ، امری ضروری به نظر می رسد . بدین ترتیب ، پرسش هایی مطرح می شود ، که پاسخ آنها به تبیین نظریه سیاسی اسلام می انجامد . پرسش هایی از قبیل : آیا از نگاه اسلام ، حکومت در جوامع انسانی ، یک ضرورت است ؟ در این صورت بهترین نوع حکومت کدام است‌؟ آیا اسلام الگویی برای حکومت ارائه داده است ؟ اگر ، آری ، ‌مُقوّمات حکومت دینی چیست ؟ در نظام سیاسی اسلام حاکم و فرمانروای شایسته کیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ مبنای مشروعیت در نظام سیاسی اسلام چیست ؟ نقش مردم در مشروعیت و کارآمدی حکومت اسلامی چیست ؟
درس فلسفه سیاست ، به منظور پاسخگویی به سؤالات فوق ، تبیین حکومت اسلامی ( ضرورت اصول و مبادی ، وظایف و ساختار ) ، تبیین نظریه ولایت فقیه ( جایگاه ،‌ادلّه ، شرایط ولی فقیه و ظایف و اختیارات ولی فقیه ) و بررسی برخی از مهمترین شبهات این عرصه ، ارائه می گردد.

 

زمان و نحوه ی ثبت نام دوره طرح ولایت

مهلت ثبت نام: تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۳٫

مکان ثبت نام: دفاتر بسیج دانشجویی سراسر استان.

شرایط داوطلبین :

الف ) شرایط عمومی :

۱٫        التزام به دین مبین اسلام و مبانی جمهوری اسلامی ایران
۲٫       تابعیت اصلی کشور جمهوری اسلامی ایران
۳٫      برخورداری از توانایی لازم جهت دریافت و انتقال مطالب ارائه شده
۴٫      داشتن قدرت تحلیل سیاسی و آشنایی با مسائل سیاسی روز
۵٫      حسن شهرت ، اخلاق و امانتداری و دارای تفکر و روحیه بسیجی

ب ) شرایط اختصاصی :

  1. برای طرح ولایت استانی فقط اعضای شورای حوزه و پایگاه می توانند ثبت نام نمایند و برای طرح ولایت کشوری ، دانشجویان کارشناسی و بالاتر که در طرح ولایت استانی سالهای قبل شرکت نموده و توانمندی بالایی دارند.
  2. شرکت در آزمون کتبی وکسب حد نصاب نمره قبولی در آزمون
  3. عضویت فعال در بسیج
  4. موفقیت در مصاحبه و کسب حد نصاب نمره قبولی
  5. تائید نهایی توسط هسته گزینش طرح ولایت استان

** تبصره

* پذیرش موارد استثناء که برخی شرایط را ندارند در صورت احراز نمره بالا در آزمون و مصاحبه از سوی معاونت طرح ولایت و تشخیص هسته گزینش طرح ولایت استان و تائید مسئول ناحیه مبنی بر مستعد بودن فرد بلامانع است.
* پذیرش افراد توانمند عضو حلقه های صالحین و دارای توانایی اداره گروه در اولویت قرار دارد.
* در صورت احراز صلاحیت و توانمندی های لازم ، افراد بدون گذراندن طرح ولایت استانی، به طرح ولایت کشوری معرفی خواهند شد.

مدارک موردنیاز جهت ثبت نام:

۱) تکمیل فرم اطلاعات فردی (شماره۲) توسط داوطلبان
۲) ارسال دو قطعه عکس پشت نویسی شده افراد
۳) ارائه پرینت انتخاب واحد یا گزارش تحصیلی با ذکرمعدل و واحد گذرانده (ممهور به مهر دانشگاه)
۴ ) پرداخت مبلغ ۱۰۰,۰۰۰ ریال جهت ثبت نام اولیه .

داوطلبین گرامی پس از دانلود فرم اطلاعات فردی، اطلاعات خواسته شده را کامل نموده و آنرا به دفاتر بسیج دانشجویی در دانشگاه خود تحویل نمایند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۲۸
مدیر وبلاگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی